Twijfel bij pijnbestrijding

Vaak kom ik mensen tegen die bijna verlamd zijn. Dan heb ik het nu eens niet over ernstige pijnklachten. Nee, ik heb het over de emotionele staat van verlamming. Dan heb ik het over het verschijnsel twijfel. Want twijfel bij pijnbestrijding kan je verlammen.

Om te zorgen voor pijnbestrijding is het heel belangrijk dat je jezelf de kans geeft om te herstellen en te kiezen voor goede gezondheid zodat het lichaam goed uit zichzelf kan herstellen, indien dat noodzakelijk is. Vraag jezelf maar eens af of je ECHT van je pijn af wilt. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar dat geldt niet voor iedereen. Pas als het antwoord op die vraag een volmondig ‘ja’ is, wordt het interessant. Dat betekent dat je geïnteresseerd bent in andere, wellicht nieuwe mogelijkheden voor pijnbestrijding.

Misschien heb je al ervaren dat je allerlei adviezen krijgt van mensen. Mensen die je vertellen wat je moet doen of wat je juist niet moet doen, mensen die door hun eigen bril kijken. Dat doen deze mensen uiteraard met een goede intentie en dat is prima. Maar uiteindelijk ben jij degene die de keuze maakt en beslissingen neemt over jezelf en je toekomst. Je moet wel, want anderen hebben niet meegemaakt wat jij meemaakt en kunnen niet goed beoordelen wat goed is voor jou. Jij bent de enige die weet wat je nodig hebt. Wat er ook gebeurt, luister in alle omstandigheden naar je intuïtie, je innerlijke stemmetje en je buikgevoel. Daar heb je het weer.

Dat je twijfel ervaart is goed
Twijfel is een waarschuwing dat er iets is dat je nog niet kent. Het vertelt je niets meer of minder dan dat er iets is dat je nog niet weet. Realiseer je dat twijfel over welke stap je moet nemen je veel energie kan kosten. Twijfel kan je verlammen. Sommige mensen klampen zich zelfs vast aan het gevoel van twijfel. Zonder het gevoel van twijfel voelen ze zich niet comfortabel. * Doorbreek twijfel door aan jezelf te vragen: Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je een volgende stap neemt?

Welke stap je ook neemt zul je merken dat je ineens richting hebt en een doel. Als je in beweging komt zal je merken dat je twijfel als sneeuw voor de zon verdwijnt. Je bent dan iets aan het ontdekken en dat is echt. Zolang je twijfelt, is het nog niet echt. Je klampt je vast aan de voorstelling die je hebt gemaakt van wat er zou kunnen gebeuren als….. het mis gaat.

Feedback
Doordat je nu iets doet, ontdek je meteen wat het betekent en of het wat voor jou is. Dat noemen we “feedback”. Op basis van de feedback kun je beslissen of je ermee doorgaat of dat je voor iets anders kiest dat je nodig hebt. Handelen vanuit KRACHT brengt je altijd dichter bij het resultaat. Want je weet nu wat het is om die stap te nemen. Je beslissingskracht wordt nu steeds sterker. Als je beslissingskracht sterker wordt, wordt je zelfvertrouwen ook steeds sterker en zo ontstaat meer zelfacceptatie. In beweging komen geeft je vanzelf al kracht want dat betekent dat je kiest voor het leven!

Als je handelt vanuit ANGST, bv. de angst dat er iets mis kan gaan, of je angst dat je niet meer terug kan, maak je je wereld kleiner. Het ontkrachtigt je dus, omdat je je laat tegenhouden door belemmeringen. Geen echte belemmeringen, maar belemmeringen die we tegenwoordig graag “Beren op de weg” noemen, je eigen bespiegelingen, associaties of scenario’s.

Stel: je wilt naar het mooie groene, rustige park met mooie, oude bomen en overal geurige bloemen aan de overkant van de weg. Het ziet er zo mooi uit! Maar je twijfelt. Want er rijden auto’s en je weet dat als er auto’s rijden, dat er ongelukken kunnen gebeuren. Dus je kunt beter op de stoep blijven staan. Vanaf daar kun je toch ook al een stuk van het park en de bomen zien?

Een stukje verderop staat een vrouw die ook naar het park wil gaan. Zij kijkt om zich heen om te zien waar ze veilig kan oversteken. Misschien is er zelfs een zebrapad! Ze loopt over de stoep naar plaatsen die geschikt lijken om over te steken. De eerste lijkt okee, maar ze vindt het nog niet veilig genoeg. De auto’s rijden hier nog wel hard. Ze loopt nog een stuk verder en komt bij een zebrapad. Hier kan ze veilig oversteken. Vijf minuten later ligt ze in het gras, tussen de hoge oude bomen. Ze ziet en ruikt de bloemen en is gelukkig

Het verschil van aanpak
Deze vrouwen hadden een verschillende manier van handelen. Als je handelt vanuit KRACHT, creëer je mogelijkheden, kies je een doel en sla je een richting in. Bijvoorbeeld de eerste oversteekplaats. Je bent bereid om een mogelijkheid te ontdekken en je gaat ervoor. Je weet dat elke stap je weer dichter bij je doel brengt, wat de uitkomst ook is. Als dat niet is geweest wat je nodig hebt, kun je een andere stap nemen of een andere optie kiezen. En dat is ook al een stap vooruit. Dat brengt je wellicht bij een veilige oversteekplaats. Dan kun je je doel bereiken en genieten van je ontspanning in het park.

Om iets te bereiken is het ook heel belangrijk om te weten hoe het NIET moet. Als je een zonsopgang wilt meemaken, is het niet effectief om ’s avonds naar het oosten te gaan kijken. Je kunt het opgeven of je kan het gebruiken als feedback: ‘Als dit me niet bij mijn doel brengt, wat kan ik dan beter doen om het doel wel te bereiken?’ Als het je bevalt, is het een goede stap geweest. Als het je niet bevalt, is het ook een goede stap geweest, want nu weet je meer over wat niet voor je werkt.

Welke stap je ook zet, het is altijd een goede stap. Vertrouw erop dat je gevoel je vertelt wat je nodig hebt.

continue reading

Related Posts

  • 653 words-3 min read-
    Lees meer
  • 250 words-1 min read-

    Filmserie: ‘Stap voor stap naar vrij van pijn’ Kleine stappen […]

    Lees meer
  • 81 words-0 min read-

    Voor de derde keer ben ik geïnterviewd door de redactie […]

    Lees meer